تحت إشراف الأستاذ الدكتور أسامة طلعت، رئيس الهيئة العامة لدار الكتب والوثائق القومية، أصدر مركز توثيق وبحوث أدب الطفل التابع للإدارة المركزية للمراكز العلمية برئاسة الدكتور أشرف قادوس، كتابًا جديدًا بعنوان: "الميول الأدبية لدى الأطفال في ظل الجمهورية الجديدة والتحول الرقمي"، إعداد الأستاذ الدكتور جمال شفيق أحمد عامر، أستاذ علم النفس بكلية الدراسات العليا للطفولة – جامعة عين شمس.
تتناول الدراسة رصد ترتيب أنواع أدب الأطفال، والكشف عن الموضوعات والمضامين التي يفضلها الأطفال، إضافة إلى التعرف على الوسائل التي يفضلون متابعة أدب الطفل من خلالها، وذلك في إطار التحولات المجتمعية والثقافية التي تشهدها الجمهورية الجديدة وعصر التحول الرقمي.
شملت عينة الدراسة (2319) طفلًا وطفلة من محافظات القاهرة الكبرى (القاهرة، الجيزة، القليوبية)، مع مراعاة التمثيل المتوازن لمستويات المدارس المختلفة بما يعكس التنوع الاجتماعي والاقتصادي والثقافي (مرتفع – متوسط – منخفض).
وقد أعد المؤلف استبيانًا شاملًا مكّنه من التعرف بدقة ووضوح على الميول الأدبية للأطفال في ظل المستجدات الرقمية والبيئية المعاصرة.
أظهرت نتائج الدراسة أن الميول الأدبية للأطفال تختلف اختلافًا ملحوظًا بين الفئتين العمريتين (9–12 سنة) و(13–15 سنة)، سواء من حيث أنواع الأدب المفضلة أو المضامين والوسائل التي يتابعون من خلالها أدب الطفل، كما بيّنت النتائج وجود فروق واضحة بين الذكور والإناث في كلتا المرحلتين العمريتين من حيث ترتيب أنواع الأدب وموضوعاته ووسائل متابعته.
nder the supervision of Professor Dr. Osama Talaat, Chairman of the General Authority of the National Library and Archives, the Center for Documentation and Research of Children’s Literature, affiliated with the Central Administration of Scientific Centers and headed by Dr. Ashraf Qadous, has published a new book titled:
“The Literary Inclinations of Children in the Era of the New Republic and Digital Transformation”, prepared by Professor Dr. Gamal Shafik Ahmed Amer, Professor of Psychology at the Graduate School of Childhood Studies, Ain Shams University.
The study examines the ranking of different types of children’s literature, explores the themes and content most preferred by children, and identifies the media and platforms through which they most enjoy following children’s literature—within the context of the social and cultural changes characterizing the New Republic and the Digital Transformation era.
The study sample included 2,319 boys and girls from Greater Cairo governorates (Cairo, Giza, and Qalyubia), ensuring balanced representation of various types of schools to reflect diverse social, economic, and cultural levels (high – medium – low).
The author designed a comprehensive questionnaire that enabled precise and clear identification of children’s literary preferences amid contemporary digital and environmental developments.
The results revealed significant differences in literary preferences between the two age groups (9–12 years) and (13–15 years)—in terms of the types of literature they favor, the themes they prefer, and the media they use to access children’s literature. The findings also indicated clear gender differences in both age groups regarding the ranking of literary genres, topics of interest, and means of engagement with children’s literature.